Gazetka szkolna "Sztubaczek"
Temat działania: Gazetka szkolna „Sztubaczek”
Współpraca: Aniela Szczepańska - biblioteka szkolna
Odpowiedzialny: Katarzyna Agata Czechowska
Zakres działania: edukacja, wychowanie, rozwijanie zainteresowań
Cele działania:
- Promowanie szkoły i uczniów w środowisku.
- Wyzwalanie działań twórczych uczniów poprzez redagowanie i przekształcanie różnego rodzaju tekstów publicystycznych i literackich.
- Wyrabianie sprawności w posługiwaniu się językiem jako narzędziem porozumiewania się oraz wyrażania myśli i uczuć w mowie i na piśmie.
- Wdrażanie uczniów do prezentowania własnych poglądów i opinii na forum publicznym.
- Przysposobienie uczniów do samokształcenia i bogacenia warsztatu pracy umysłowej poprzez wyrabianie nawyku korzystania ze słowników, programów komputerowych, Internetu, czasopism…
- Kształtowanie pożądanych społecznie postaw: odpowiedzialności, umiejętności współpracy w grupie.
- Korzystanie i doskonalenie umiejętności w zakresie stosowania technologii komputerowej i informacyjnej.
Opis działań:
Koło dziennikarskie w Zespole Szkół „Rybienko Leśne” ma długoletnią tradycję działania. Są to zajęcia pozalekcyjne prowadzone najczęściej w szkole podstawowej, w roku szkolnym 2014/2015 w gimnazjum.
Uczniowie przyglądają się, badają, analizują i poznają pracę dziennikarską, następnie utrwalają i ćwiczą redagowanie różnych form pisarskich i wreszcie, korzystając z komputerów, dokonują składu gazetki – rozplanowują stronę tytułową, układ tekstów, zdjęcia, rysunki itp.
Praca nauczyciela – opiekuna nie jest tu dominująca. Jest on osobą, która pomaga stworzyć zespół redakcyjny, organizuje spotkania, rozdziela role, doradza. Właściwym twórcą pozostaje uczeń. To on, traktowany podmiotowo, w sposób swobodny i twórczy wyzwala swoją aktywność, uczestnicząc w różnych formach działalności koła, np.:
- redagowanie gazetki „Sztubaczek” (np. stałe opracowywanie swojej rubryki, śledzenie wydarzeń szkolnych, przeprowadzanie wywiadów itp.),
- kolportaż,
- współpraca z Samorządem Uczniowskim,
- uczestnictwo w konkursach literackich,
- doskonalenie graficznej strony gazetki,
- współtworzenie strony internetowej szkoły.
- Zajęcia koła dziennikarskiego sprzyjają rozwojowi indywidualnych kompetencji ucznia, uczą samodzielności w myśleniu, działaniu, wyrażaniu myśli i sądów.
-
Uzyskane efekty:
Głównym sukcesem jest stworzenie gazetki szkolnej i wydawanie jej kolejnych numerów, z którego to procesu wynika bardzo dużo pożytków dla ucznia. Gazetka bowiem uczy spełniania zobowiązań, współpracy w grupie, planowania, umiejętności rozwiązywania konfliktów, sprzyja odważnemu wypowiadaniu opinii, uczy odpowiedzialności za słowo, kształtuje wrażliwość estetyczną. Jest ponadto formą współpracy nauczyciela i ucznia, zbliża ich do siebie.
Wnioski z realizacji:
Kontynuowanie działania szkolnego dziennikarskiego i wydawanie periodyku, którego weryfikacją atrakcyjności będzie poziom zainteresowania wśród czytelników jest oczekiwane przez społeczność uczniowską. Poruszanie na łamach gazetki ważkich dla młodego pokolenia tematów powodowało wzrost poczucia własnej wartości.
Pisanie o sprawach bliskich młodzieży, eksponowanie tematów antydyskryminacyjnych, propagujących zdrowy tryb życia jest bardzo wskazane i powoduje lepsze nastawienie nastolatków do otaczającego świata.
Gazetka zawsze jest znakomicie przyjmowana w szkole, wszystkie jej numery są oczekiwane i szybko znikają kolporterom.