Kartka z kalendarza

Kontakt

07-201 Wyszków

ul. Stefana Batorego 6

Tel./Fax: (29) 742-82-19

Wycieczki zagraniczne z uczniami gimnazjum

 

Temat działania: Wycieczki zagraniczne z uczniami gimnazjum:

- Poznań –Berlin - Rogalin,

- Kotlina Kłodzka – Praga 

Współpraca: Biuro podróży FOKUS

Odpowiedzialni: Agnieszka Michalik, Dorota Mróz

Zakres działania: edukacja, wychowanie, profilaktyka, opieka, rozwijanie zainteresowań

Cele działania:

- poznanie historii stolic państw najbliższych sąsiadów Polski,

- wychowywanie uczniów w duchu patriotycznym, zaszczepianie im wartości oraz wskazywanie sukcesów Polski i Polaków w przeszłości i teraźniejszości,

- kształtowanie postawy tolerancji: uczeń szanuje prawo innych do sposobu zachowania, obyczajów i przekonań, przeciwstawia się przejawom dyskryminacji,

- zapoznanie uczniów z ciekawymi formami spędzania wolnego czasu,

- utrwalanie nabytej w szkole wiedzy teoretycznej  i konfrontowanie jej z wiedzą praktyczną,

- kształtowanie odpowiedzialności, punktualności, solidarności koleżeńskiej i umiejętności współdziałania w grupie oraz podporządkowania się poleceniom opiekunów i obowiązującym regulaminom,

- umiejętność dostosowania się do odmienności kulturowej mieszkańców kraju, który odwiedzamy, zwłaszcza życia codziennego,

- poszerzanie wiedzy o nowe elementy  ze szczególnym uwzględnieniem zabytków historycznych, sztuki użytkowej, sakralnej i architektonicznej,

- wyrobienie nawyku właściwego zachowania się podczas zwiedzania zabytków i innych obiektów,

- wykorzystanie umiejętności językowych w praktyce i wzbogacenie ich o nowe elementy,

-  zapewnienie i uczenie bezpiecznych i optymalnych warunków w trakcie wyjazdu,

- wyrabianie nawyku właściwego zachowania w środkach komunikacji miejskiej za granicą oraz poruszania się po ulicach,

- wyrabianie nawyku higieny i porządku w miejscach zakwaterowania oraz przestrzegania zasad przebywania w nim,

- integracja poszczególnych uczestników wycieczki, przełamywanie barier między sobą i między młodzieżą a opiekunami.

Opis działań:

Wycieczka Poznań – Berlin – Rogalin

- zwiedzanie Poznania: Stare Miasto, Waga miejska, Bazylika farna, Ostrów Tumski,

- zwiedzanie Berlina: Plac poczdamski, plac Marleny Dietrich, Centrum Sony, muzeum Story of Berlin, Brama Brandenburska, Pomnik Holokaustu, mur berliński,

- Rogalin i Kórnik: pałac w Rogalinie wraz z parkiem i wiekowymi dębami, Ogród Botaniczny i zamek w Kórniku

Wycieczka Kotlina Kłodzka – Praga:

- zwiedzanie Wrocławia: rynek Starego Miasta, Ostrów Tumski, obejrzano Panoramę Racławicką

- wizyta w Górach Stołowych: przejazd Drogą Stu Zakrętów i wejście na Szczeliniec – na najwyższy wierzchołek Gór Stołowych (919 m.n.p.m.), wędrówka labiryntem Błędnych Skał; kaplica czaszek w Czermnej, Spacer po Parku Zdrojowym w Kudowie Zdroju i wizyta w Wambierzycach – Śląskim Jeruzalem,

- wyjazd do Czech: 

zwiedzanie Skalnego Miasta;

zwiedzanie Pragi: Hradczany – Złota Uliczka, zejście na Małą Stranę i Wyspa Kampa, taras widokowy na Strachowie, zmiana warty na Hradczanach, Zamek Królewski, Katedra św. Wita, Praskie Jezulatko, Most Karola, Rynek Starego Miasta z Ratuszem i Orlojem oraz Plac Wacława z pomnikiem ofiar komunizmu.

Uzyskane efekty:

- uczniowie chętnie uczestniczą w wycieczkach zarówno jako w formie spędzania wolnego czasu jak i w formie nabywania wiedzy,

-konfrontowanie wiedzy teoretycznej z wiedzą praktyczną rozbudza w nich ciekawość , wyzwania i pogłębianie zainteresowań,

- dostosowywanie się do zasad panujących w grupie, poleceń opiekunów i do regulaminu wyzwala chęć współdziałania, solidarność, obowiązkowość i odpowiedzialność, a także wyrabia nawyk właściwego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach,

- poznawanie odmienności kulturowej mieszkańców kraju, który zwiedzają pozwala na konfrontację, wzbudza ciekawość i chęć dzielenia się podobieństwami i różnicami,

- wykorzystanie umiejętności językowych w praktyce pozwala na komunikowanie się, przełamywanie oporów w mówieniu i wzbogacanie ich o nowe elementy,

- w trakcie wycieczki uczniowie sami opowiadają o poszczególnych punktach programu, które wcześniej przygotowali,

- w drodze powrotnej  uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy przez uczestnictwo w quizie dotyczącym programu wycieczki. 

Wnioski z realizacji:

Uczestnictwo w wycieczkach zagranicznych ze wszech  wzbogaca i urozmaica proces edukacyjny i wychowawczy, stawia uczniów w nowej sytuacji i w obcym kulturowo oraz językowo środowisku, pozwala na konfrontację nabytej wiedzy i umiejętności z ich praktycznym przełożeniem  oraz motywuje do większego wysiłku. Pozwala na integrowanie się grupy, zawiązywanie nowych przyjaźni i zmniejsza dystans między młodzieżą a opiekunami. Wyrabia nawyk odpowiedzialności za grupę, przełamywania własnych oporów i lęków oraz odpowiedzialności.