Kartka z kalendarza

Kontakt

07-201 Wyszków

ul. Stefana Batorego 6

Tel./Fax: (29) 742-82-19

Cykliczne warsztaty integracyjne

 

Temat działania: Cykliczne zajęcia integracyjne z elementami komunikacji prowadzone w klasach IV szkoły podstawowej i klasach I gimnazjum.

Odpowiedzialni: Urszula Zadworna, Dorota Mróz

Zakres działania: edukacja, wychowanie, opieka

Cele działania:

- kształtowanie otwartości w stosunku do innych osób, integracja grupy,

- zmniejszenie napięć i niepokojów związanych z nowa sytuacją i rozpoczęciem kolejnego etapu edukacyjnego,

- budowanie poczucia wspólnoty grupowej, wytwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania,

- kształtowanie umiejętności otwartego porozumiewania się, dostarczanie wiedzy na temat skutecznej i nieskutecznej komunikacji.

Opis działań:

Wejście w nowe, złożone środowisko szkolne dla młodego człowieka oznacza  konieczność nawiązania kontaktów z grupą rówieśniczą, z wychowawcą, innymi nauczycielami. Przejście do kolejnego etapu edukacyjnego jest dla uczniów często wejściem w nowy świat przeżyć, kontaktów, obowiązków, przyjaźni. Pierwsze dni w szkole są dla wielu bardzo trudnym doświadczeniem i mają istotny wpływ na ich dalszą edukację szkolną. Doświadczenia te mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój młodego człowieka, na jego efekty nauczania, uczenia się, stosunek do innych. Mogą też oddziaływać negatywnie na „ karierę szkolna” oraz rozwój społeczny. Aby zmniejszyć stres ucznia, związany z rozpoczęciem nauki w klasie czwartej szkoły podstawowej i w klasie pierwszej gimnazjum, wspomóc jego uspołecznienie oraz dalszy harmonijny rozwój, realizujemy w naszej szkole od lat program wsparcia, ułatwiający adaptację i integrację dzieci i młodzieży w naszej szkole. Realizacja programu obejmuje 3 jednostki lekcyjne w pierwszych miesiącach nauki szkolnej klas IV i klas I. Zajęcia integracyjne są prowadzone w formie warsztatów metodami aktywnymi.

Uzyskane efekty:

Uczniowie maja możliwość poznać się lepiej, odkryć podobieństwa między sobą, a także szanować własne różnorodne potrzeby. Zajęcia pomagają w określeniu wspólnych celów, a także sposobów ich osiągania. Spotkanie jest także okazją do kształtowania umiejętności wyrażania własnych poglądów i opinii. Działania integracyjne uczą tolerancji, zrozumienia i empatii, co wpływa na powstawanie szacunku i zrozumienia dla odmiennego sposobu życia rówieśników oraz kształtuje umiejętność prawidłowej współpracy i obcowania z innymi. Daje to możliwość uzyskania wsparcia klasy w trudnych sytuacjach. Uczestnicy maja szansę nabycia przydatnych umiejętności interpersonalnych z zakresu komunikacji oraz odpowiednich postaw prospołecznych. Uczniowie mają większe poczucie odpowiedzialności za innych i efekty wspólnie podejmowanych działań.

Wnioski z realizacji:

Większe poczucie bezpieczeństwa, akceptacji ze strony klasy. Wiedza o tym, że razem jest łatwiej pokonywać trudności ułatwia funkcjonowanie w wielu sytuacjach szkolnych, głównie dotyczących nowych, nieznanych warunków. Działania integracyjne pozwalają uczniom lepiej funkcjonować w społeczności klasowej i szkolnej, ułatwiają podejmowanie wyzwań, polegających w szkole głównie na poszerzaniu posiadanej i zdobywaniu nowej wiedzy.