Kartka z kalendarza

Kontakt

07-201 Wyszków

ul. Stefana Batorego 6

Tel./Fax: (29) 742-82-19

Realizacja programu profilaktycznego "TAK CZY NIE" w gimnazjum

 

Temat działania: Cykliczne zajęcia warsztatowe z zakresu profilaktyki uzależnień – realizacja programu profilaktycznego „TAK CZY NIE” na poziomie gimnazjum. 

Odpowiedzialni: Urszula Zadworna, Dorota Mróz

Zakres działania: edukacja, wychowanie, profilaktyka

Cele działania:

- dostarczenie wiedzy na temat uzależnień oraz wpływu uzależnień na życie w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci,

- kształtowanie postaw sprzyjających podejmowaniu racjonalnych decyzji związanych z eksperymentowaniem z substancjami psychoaktywnymi,

- nabycie praktycznych umiejętności umożliwiających samostanowienie i obronę własnych praw, ze szczególnym uwzględnieniem asertywnego mówienia „NIE”. 

Opis działań:

Zajęcia z młodzieżą trwają zwykle 6 godzin dydaktycznych, są prowadzone w formie warsztatów metodami aktywnymi. Koncentrują się głównie na informowaniu o mechanizmach uzależnienia, na rozwijaniu umiejętności odpowiedzialnego podejmowania decyzji, a także umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych oraz na sprzyjaniu rozwojowi osobowości.

Uzyskane efekty:

Młodzież uzyskuje podstawową wiedzę na temat mechanizmów wchodzenia w uzależnienia oraz informacje dotyczące choroby alkoholowej oparte na naukowych podstawach. Pozwala to korygować ich sądy i opinie oparte na obiegowych poglądach. Umożliwia także deklarację, że chcieliby otrzymać pomoc w tym zakresie dla kogoś bliskiego, znajomego lub dla siebie. Buduje przestrzeń do otwartości i zaufania. Zajęcia umożliwiają także kształtowanie postaw asertywnych, poszanowania uczuć innych, lepsze i głębsze poznawanie siebie.

Wnioski z realizacji:

Młodzież ma możliwość uzyskać informację, gdzie szukać pomocy w przypadku nadużywania bądź używania szkodliwego alkoholu lub substancji psychoaktywnych. Krótka forma programu jest atrakcyjna dla uczniów, zawarte wiadomości na temat uzależnień przystępna forma prowadzenia, różnorodność zadań stanowi o uniwersalności programu. Uczniowie lepiej poznają siebie, kształtują swoje kompetencje społeczne, zmieniają swoje nawyki i poglądy, co pozwala na budowanie pozytywnego obrazu siebie i wzrost wiary we własne możliwości.