Kartka z kalendarza

Kontakt

07-201 Wyszków

ul. Stefana Batorego 6

Tel./Fax: (29) 742-82-19

Zajęcia taneczne

 

Temat działania: Zajęcia taneczne 

Odpowiedzialni: Dorota Mróz

Zakres działania: edukacja, wychowanie, rozwijanie pasji i zainteresowań

Cele działania:

- kształtowanie postawy twórczej,

- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,

- nauczanie tolerancji wobec innych ludzi,

- rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów, zachęcanie do sprawdzania ich i wdrażania,

- umożliwianie uczniowi udziału w różnorodnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć i emocji,

- rozwijanie uzdolnień muzycznych w sposób dostosowany do jego wieku i predyspozycji,

- kształtowanie sprawności motorycznej,

- kształtowanie koordynacji ruchowej i słuchowo – ruchowej (improwizowanie ruchu do tematów rytmicznych),

- poszerzenie podstawowych pojęć muzycznych, doskonalenie techniki tańca,

- rozwój inwencji twórczej (tworzenie ilustracji dźwiękowych),

- przygotowanie ucznia do publicznych występów,

- rozbudzenie radości z kontaktu z muzyką.

Opis działań:

W Zespole Szkół „Rybienko Leśne” od 2004 roku prowadzone są zajęcia taneczne dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.

Idea zajęć tanecznych powstała w wyniku obserwacji zachowań i potrzeb dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej. Zauważalne było to, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach umuzykalniających, spontanicznie odtwarzają muzykę ruchem.

Zajęcia taneczne odznaczają się cennymi wartościami wychowawczymi. Ich zespołowy charakter przyczynia się do rozwijania takich cech charakteru jak: zdyscyplinowanie, porządek, aktywność. Wpływają także na rozwój poczucia solidarności i współdziałania w zespole, sprzyjają wyrobieniu pewności siebie, podnoszą poczucie własnej wartości, uczą samodzielności. Taniec jest ciekawą i rozwijającą formą nauki poprzez realizację swoich pasji. Jest sposobem na atrakcyjne spędzanie wolnego czasu. Łagodzi agresję, wywołują radość i uśmiech. Sprawia, że człowiek staje się lepszy i bardziej otwarty na świat.

Zajęcia pozwalają na doskonalenie koordynacji ruchów całego ciała oraz uniezależnienia rytmiczno-ruchowego poszczególnych jego części. Rozwija orientację oraz wyobraźnię przestrzenną, kształtuje u uczniów poczucie rytmu. Podnosi wrażliwość na piękno i estetykę ruchu.

Na zajęciach wykorzystuje się ćwiczenia z zakresu techniki tańca, zabawy rytmiczno-ruchowe. Dzieci uczą się układów choreograficznych do różnego rodzaju stylów muzycznych, np. hip-hop, disco, rock and roll, które prezentują podczas konkursów, uroczystości szkolnych i pozaszkolnych. Bardzo chętnie angażują się w podejmowane działania. 

Uzyskane efekty (Uczeń):

- potrafi zatańczyć układ choreograficzny,

- radzi sobie z tremą,

- potrafi rytmicznie się poruszać,

- zna figury i kroki układu choreograficznego,

- potrafi zaimprowizować ruch do wybranej muzyki

- nie boi się przedstawić swoich pomysłów i jest otwarty na koncepcje innych,

- czerpie radość z uczestnictwa w zajęciach,

- uczestniczy w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,

- godnie reprezentuje zespół i szkołę podczas występów.

Wnioski z realizacji:

- zdobyte wiadomości i umiejętności zaprocentują w dorosłym życiu uczniów,

- udział w konkursach, uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,

- dalsza kontynuacja zajęć tanecznych w szkole.