Kartka z kalendarza

Kontakt

07-201 Wyszków

ul. Stefana Batorego 6

Tel./Fax: (29) 742-82-19

Zajęcia wokalne

 

Temat działania: Zajęcia wokalne

Odpowiedzialni: Dorota Mróz, Katarzyna Urbanowska

Zakres działania: edukacja, wychowanie, rozwijanie pasji i zainteresowań

Cele działania:

- kształtowanie postawy twórczej,

- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,

- nauczanie tolerancji wobec innych ludzi,

- rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów, zachęcanie do sprawdzania ich i wdrażania,

- umożliwianie uczniowi udziału w różnorodnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć i emocji,

- rozwijanie uzdolnień muzycznych  w sposób dostosowany do jego wieku i predyspozycji,

- poznanie różnego repertuaru piosenek,

- poszerzenie podstawowych pojęć muzycznych, doskonalenie techniki śpiewu,

- rozwój inwencji twórczej (tworzenie ilustracji dźwiękowych),

- przygotowanie ucznia do publicznych występów,

- rozbudzenie radości z kontaktu z muzyką.

Opis działań:

W Zespole Szkół „Rybienko Leśne” od 2010 roku prowadzone są zajęcia wokalne dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.

Idea zajęć wokalnych powstała w wyniku obserwacji zachowań i potrzeb dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej. Zauważalne było to, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach umuzykalniających, śpiewają piosenki.

Zajęcia wokalne odznaczają się cennymi wartościami wychowawczymi. Ich zespołowy charakter przyczynia się do rozwijania takich cech charakteru jak: zdyscyplinowanie, porządek, aktywność. Wpływają także na rozwój poczucia solidarności i współdziałania w zespole, sprzyjają wyrobieniu pewności siebie, podnoszą poczucie własnej wartości, uczą samodzielności. Śpiew jest ciekawą i rozwijającą formą nauki poprzez realizację swoich pasji, także sposobem na atrakcyjne spędzanie wolnego czasu. Łagodzi agresję, wywołują radość i uśmiech. Sprawia, że człowiek staje się lepszy i bardziej otwarty na świat.

Uczniowie nabywają umiejętności posługiwania się głosem, kształtują słuch muzyczny oraz rozwijają wrażliwość intonacyjno-emisyjną.

Zajęcia wypełnione są ćwiczeniami z zakresu technik śpiewu, które kształtują umiejętności swobodnego operowania oddechem, osiągnięcie ładnego brzmienia głosu i prawidłowego śpiewu poprzez wykonywanie ćwiczeń oddechowych, emisyjnych i dykcji. Dzieci uczą się różnego rodzaju piosenek, które prezentują podczas konkursów, uroczystości szkolnych i pozaszkolnych. Bardzo chętnie angażują się w podejmowane działania.  

Uzyskane efekty (Uczeń:)

- potrafi zaśpiewać wybrane utwory,

- wie jak wygląda prawidłowa postawa w czasie śpiewania i potrafi zastosować swoją wiedzę w praktyce,

- śpiewa w grupie lub indywidualnie z poprawną dykcją, czystą intonacją, prawidłową artykulacją utwory poznane na zajęciach,

- radzi sobie z tremą,

- nie boi się przedstawić swoich pomysłów i jest otwarty na koncepcje innych,

- czerpie radość z uczestnictwa w zajęciach,

- uczestniczy w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,

- godnie reprezentuje zespół i szkołę podczas występów wokalnych.

Wnioski z realizacji:

- zdobyte wiadomości i umiejętności zaprocentują w dorosłym życiu uczniów,

- udział w konkursach, uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,

- dalsza kontynuacja zajęć wokalnych w szkole.