Zajęcia wokalne
Temat działania: Zajęcia wokalne
Odpowiedzialni: Dorota Mróz, Katarzyna Urbanowska
Zakres działania: edukacja, wychowanie, rozwijanie pasji i zainteresowań
Cele działania:
- kształtowanie postawy twórczej,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- nauczanie tolerancji wobec innych ludzi,
- rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów, zachęcanie do sprawdzania ich i wdrażania,
- umożliwianie uczniowi udziału w różnorodnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć i emocji,
- rozwijanie uzdolnień muzycznych w sposób dostosowany do jego wieku i predyspozycji,
- poznanie różnego repertuaru piosenek,
- poszerzenie podstawowych pojęć muzycznych, doskonalenie techniki śpiewu,
- rozwój inwencji twórczej (tworzenie ilustracji dźwiękowych),
- przygotowanie ucznia do publicznych występów,
- rozbudzenie radości z kontaktu z muzyką.
Opis działań:
W Zespole Szkół „Rybienko Leśne” od 2010 roku prowadzone są zajęcia wokalne dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.
Idea zajęć wokalnych powstała w wyniku obserwacji zachowań i potrzeb dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej. Zauważalne było to, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach umuzykalniających, śpiewają piosenki.
Zajęcia wokalne odznaczają się cennymi wartościami wychowawczymi. Ich zespołowy charakter przyczynia się do rozwijania takich cech charakteru jak: zdyscyplinowanie, porządek, aktywność. Wpływają także na rozwój poczucia solidarności i współdziałania w zespole, sprzyjają wyrobieniu pewności siebie, podnoszą poczucie własnej wartości, uczą samodzielności. Śpiew jest ciekawą i rozwijającą formą nauki poprzez realizację swoich pasji, także sposobem na atrakcyjne spędzanie wolnego czasu. Łagodzi agresję, wywołują radość i uśmiech. Sprawia, że człowiek staje się lepszy i bardziej otwarty na świat.
Uczniowie nabywają umiejętności posługiwania się głosem, kształtują słuch muzyczny oraz rozwijają wrażliwość intonacyjno-emisyjną.
Zajęcia wypełnione są ćwiczeniami z zakresu technik śpiewu, które kształtują umiejętności swobodnego operowania oddechem, osiągnięcie ładnego brzmienia głosu i prawidłowego śpiewu poprzez wykonywanie ćwiczeń oddechowych, emisyjnych i dykcji. Dzieci uczą się różnego rodzaju piosenek, które prezentują podczas konkursów, uroczystości szkolnych i pozaszkolnych. Bardzo chętnie angażują się w podejmowane działania.
Uzyskane efekty (Uczeń:)
- potrafi zaśpiewać wybrane utwory,
- wie jak wygląda prawidłowa postawa w czasie śpiewania i potrafi zastosować swoją wiedzę w praktyce,
- śpiewa w grupie lub indywidualnie z poprawną dykcją, czystą intonacją, prawidłową artykulacją utwory poznane na zajęciach,
- radzi sobie z tremą,
- nie boi się przedstawić swoich pomysłów i jest otwarty na koncepcje innych,
- czerpie radość z uczestnictwa w zajęciach,
- uczestniczy w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,
- godnie reprezentuje zespół i szkołę podczas występów wokalnych.
Wnioski z realizacji:
- zdobyte wiadomości i umiejętności zaprocentują w dorosłym życiu uczniów,
- udział w konkursach, uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,
- dalsza kontynuacja zajęć wokalnych w szkole.