Kartka z kalendarza

Kontakt

07-201 Wyszków

ul. Stefana Batorego 6

Tel./Fax: (29) 742-82-19

Rok szkolny 2011/2012

 

 

 

Szkoła Startu do Kariery


 





Szkoła Podstawowa nr 3 w Wyszkowie uczestniczyła w programie unijnym pod hasłem „Szkoła Startu do Kariery”.  Podstawowymi zadaniami programu była praca z dziećmi, rozwijanie ich zdolności oraz wyrównywanie wszelkich braków, ale przede wszystkim świetna zabawa. Dzieci brały udział w następujących zajęciach: kompetencje kluczowe, w szczególności umiejętność uczenia się, kreatywność, zajęcia wyrównawcze i rozwijające humanistyczne oraz matematyczno-przyrodnicze. Spotkania były prowadzone przez nauczycieli szkoły podstawowej.

 

Zespół Szkół „Rybienko Leśne” w Wyszkowie dwa lata (rok szkolny 2011/2012 oraz 2012/2013) uczestniczył w projekcie systemowym współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pod nazwą  Mazowieckie Centra Talentu i Kariery. Projekt realizuje Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli. 

 

MCTiK to sieć instytucji wspierających rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi budowana w oparciu o Wydziały MSCDN, m.in.: jednostki samorządu terytorialnego, Mazowieckiego Kuratora Oświaty, Polskie Stowarzyszenie Kreatywności, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, organizacje pozarządowe.

 

Projekt zakłada wsparcie uczniów w wieku 6-18 lat o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz nauczycieli uczących ww. uczniów. 

 

W naszej szkole projekt pod hasłem „Szkoła Startu do Kariery” obejmował uczniów szkoły podstawowej  I i II etapu edukacyjnego. Liderem oraz koordynatorem wszelkich działań był Dyrektor Szkoły, Pani Alina Oleksiak.

 

Głównym celem projektu było podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które sprzyjają rozwojowi kompetencji kluczowych, ich uzdolnień i talentów oraz planowania indywidualnych ścieżek rozwoju edukacyjnego.

 

Pierwszą fazą wdrażania projektu w naszej szkole była diagnoza oraz stworzenie strategii rozpoznawania uzdolnień uczniów oraz identyfikowania, analizowania i przezwyciężania barier utrudniających dzieciom skuteczne przyswajanie wiedzy. Na jej podstawie opracowano i wdrożono przy udziale ekspertów zewnętrznych Programy startu do kariery.

 

Umożliwiły one poprawę efektywności działań szkoły we wskazanych obszarach przy systemowym wsparciu Mazowieckich Centrów Talentu i Kariery.

 

W ramach projektu MSCDN  Lider szkoły oraz nauczyciele SSK przeszli szereg szkoleń, realizowanych w oparciu o profesjonalną kadrę trenerską: kurs przygotowujący do realizacji programu „Klucz do uczenia się”, trening twórczości, kursy rozwijające umiejętności nowoczesnej pracy z uczniami, cykle wykładów i seminariów dla nauczycieli uczniów uczestniczących w projekcie.

 

Druga faza projektu to praca z dziećmi, rozwijanie ich zdolności oraz wyrównywanie wszelkich braków, a przede wszystkim świetna zabawa.  Spotkania z dziećmi realizowane były w systemie zajęć pozalekcyjnych, w których uczestniczyli wszyscy uczniowie. Dzieci brały udział w następujących zajęciach: kompetencje kluczowe, w szczególności umiejętność uczenia się, kreatywność oraz twórcze myślenie, zajęcia wyrównawcze i rozwijające uzdolnienia humanistyczne oraz matematyczno-przyrodnicze.

 

Dzieci z chęcią i radością uczestniczyły w zajęciach. Z satysfakcją i zadowoleniem wykorzystują zdobyte umiejętności i doświadczenia podczas zajęć lekcyjnych, a także uroczystości szkolnych.

 

Końcową fazą projektu było podsumowanie wszystkich działań oraz kontynuacja pracy z dziećmi w takiej formie. Naszym zadaniem będzie doskonalenie własnego warsztatu, aby wypracowany w trakcie realizacji projektu model systemowego wsparcia kariery uczniów o specjalnych potrzebach, oparty był o zindywidualizowaną diagnozę potrzeb. Dla dzieci jest to ogromna szansa na rozwój kompetencji kluczowych, kreatywności, twórczego myślenia, optymizmu, lepszego startu w dalszą edukację i dorosłe życie. 

 

Nauczyciele realizujący projekt w Zespole Szkół „Rybienko Leśne” w Szkole Podstawowej nr 3 w Wyszkowie:

 

Alina Oleksiak – lider SSK

 

Katarzyna Czechowska – nauczyciel SSK, zajęcia z kreatywności (I i II etap edukacyjny)

 

Elżbieta Delak – nauczyciel SSK, zajęcia z kreatywności (II etap edukacyjny), zajęcia wyrównawcze matematyczno-przyrodnicze (I etap edukacyjny)

 

Renata Furtacz – nauczyciel SSK, zajęcia z kreatywności (I etap edukacyjny)

 

Aleksandra Malińska-Gajda – nauczyciel SSK, zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz wyrównawcze humanistyczne (II etap edukacyjny)

 

Dorota Mróz - nauczyciel SSK, zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe w szczególności umiejętność uczenia się (II etap edukacyjny)

 

Beata Paruszewska – nauczyciel SSK, zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe w szczególności umiejętność uczenia się (II etap edukacyjny), zajęcia wyrównawcze humanistyczne (I etap edukacyjny)

 

Edyta Podolak – nauczyciel SSK, zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz wyrównawcze matematyczno-przyrodnicze (II etap edukacyjny)

 


 

Konferencja podsumowująca pracę z dziećmi

25 września 2012 r. uczniowie i nauczyciele naszej szkoły uczestniczący w projekcie unijnym Szkoła Startu do Kariery wzięli udział w konferencji podsumowującej dwa semestry pracy z dziećmi. Naszym zadaniem było zaprezentowanie innym uczestnikom efektów pracy uczniów z zajęć prowadzonych w poszczególnych grupach. Prezentacja wypadła wspaniale!