Podstawa programowa dla klas I-III szkoły podstawowej.
Edukacja najmłodszych uczniów powinna umiejętnie splatać naukę z zabawą, aby w łagodny sposób wprowadzić uczniów w świat szkoły.
- Od 1 września 2009r. każde dziecko 6-letnie ma prawo do nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej.
- Od 1 września 2014r. każde dziecko 6-letnie ma obowiązek nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej.
Cele ogólne:
- - tworzenie warunków do łagodnego przejścia miedzy edukacją przedszkolną a szkolną,
- - integracja uczniów 6-letnich,
- - niwelowanie stresu związanego z podjęciem nauki szkolnej,
- - dostosowanie metod i form pracy w związku z obniżeniem wieku szkolnego,
- - diagnozowanie potrzeb najmłodszych uczniów,
- - wykorzystanie bazy szkoły do stworzenia najlepszych warunków dla rozwoju tych uczniów,
- - wspieranie rodziców uczniów 6-letnich,
- - organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej – wyrównywanie szans edukacyjnych.
Cele szczegółowe (uczniowie 6-letni):
- - poznają warunki szkolne, integrują się w zespole klasowym,
- - pozytywnie adoptują się w szkole,
- - mają stworzone optymalne warunki lokalowe dostosowane do ich potrzeb, pracują z wykorzystaniem wielu pomocy dydaktycznych,
- - przezwyciężają trudności dzięki pomocy pedagoga, psychologa, terapeuty, logopedy,
- - pracują metodami dostosowanymi do ich wieku rozwojowego,
- - są pozytywnie motywowani przez nauczycieli,
- - odnoszą sukcesy na miarę swoich możliwości.
Podstawową i dominującą formą działalności i aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym jest zabawa. Proces nauczania powinien być związany z zabawą (manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne i ruchowe). Taką formę preferujemy w pierwszych 2-3 miesiącach pobytu dziecka w szkole.
Zgodnie z nową podstawą programową:
- w czasie realizacji treści polonistycznych – ½ czasu powinniśmy przeznaczać na pracę w ławkach z kartami edukacyjnymi,
- w czasie realizacji treści matematycznych – już tylko ¼ – pozostały czas dzieci powinny spędzać na dywanie manipulując liczmanami, klockami itp.
Baza szkoły:
a) sale lekcyjne składają się z 2 części:
- - edukacyjnej,
- - rekreacyjnej
- wyposażone w pomoce dydaktyczne oraz środki multimedialne (rzutnik multimedialny, komputer, telewizor, radiomagnetofon itp.);
b) każda sala wyposażona w ergonomiczne ławki, krzesła oraz szafki, w których uczeń może pozostawić części swoich podręczników i przyborów szkolnych;
c) uczniowie najmłodsi mają do dyspozycji salę gimnastyczną z przyborami rekreacyjno-sportowymi oraz plac zabaw wykonany w ramach projektu „Radosna Szkoła”;
d) uczniowie mogą korzystać z pracowni komputerowej;
e) szkoła zapewnia opiekę w świetlicy szkolnej (czas pracy 745 – 1545), stołówki (z możliwością wykupienia obiadów – catering) oraz biblioteki z bogatym księgozbiorem wraz z 4-stanowiskową biblioteką multimedialną.
Zespół Szkół „Rybienko Leśne” Szkoła Podstawowa nr 3 zapewnia uczniom fachową pomoc:
- pedagoga szkolnego,
- psychologa szkolnego,
- logopedy,
- terapeuty,
- gabinetu pielęgniarskiego (czynny od 800 do 1430).
Prezentacje osiągnięć uczniów:
- Szkolna strona internetowa: www.zsrybienkolesne.szkolnastrona.pl,
- Hole – wystawki prac,
- Tablice informacyjne przy drzwiach każdej klasy,
- Prezentacja twórczości dzieci w konkursach gminnych oraz na spotkaniach ogólnoszkolnych.
Rozwijamy zainteresowania i umiejętności uczniów poprzez udział w:
- bezpłatnej nauce pływania,
- w projektach edukacyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską; „Szkoła Startu do Kariery”, „Bawimy się i uczymy poszerzając horyzonty” i „Nauka i zabawa poprzez indywidualizację”,
- wycieczek bliższych i dalszych w tym „Edukacja teatralna” – Warszawa,
- „Edukacja muzyczna” – koncerty Agencji Artystycznej „MAT”,
- jesteśmy organizatorami konkursów dla najmłodszych o zasięgu gminnym pod patronatem Burmistrza Wyszkowa np.: „Julian Tuwim w wierszach i obrazach” w roku szkolnym 2013/2014, Konkursu muzyczno-wokalnego „Wiosenny Festiwal Piosenki Dziecięcej”.
Podsumowanie.
1. W naszej szkole realizujemy program nauczania skoncentrowany na 6-latku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się.
2. Respektowana jest trójpodmiotowość oddziaływań wychowawczych i kształcących: Uczeń – szkoła – dom rodzinny.
3. Diagnoza gotowości szkolnej jest podstawą doboru metod pracy oraz osiągnięcia sukcesu na miarę możliwości ucznia.
Dyrektor Zespołu Szkół „Rybienko Leśne” w Wyszkowie
mgr Alina Oleksiak