Kartka z kalendarza

Kontakt

07-201 Wyszków

ul. Stefana Batorego 6

Tel./Fax: (29) 742-82-19

Rok szkolny 2016/2017

 

 

PASOWANIE NA CZYTELNIKA

2.03.2017 r. to data, którą z pewnością zapamiętają uczniowie klasy Ia.

Członkowie aktywu bibliotecznego z kl. VIa wprowadzili pierwszoklasistów w BAJKOWY ŚWIAT - krainę łagodności, przyjaźni i spokoju… Przedstawienie w wykonaniu szóstoklasistów pozwoliło docenić wartość oraz wyższość książki nad komputerem. Przesłaniem do najmłodszych było zdanie, że miłości do książek nie da się nikomu wtłoczyć na siłę - człowiek musi sam ją poczuć. Nic nie zastąpi książki, nic nie może się równać z przyjemnością czytania…

Najważniejszym  momentem uroczystości było pasowanie na czytelnika. Pierwszoklasiści z wielkim przejęciem powtarzali słowa ślubowania. Uroczyście przyrzekali, że „będą szanować książki i nie dadzą zrobić im krzywdy”, a „obowiązki czytelnika będą traktować z wielką powagą”. Po takim zapewnieniu Pani Dyrektor Alina Oleksiak pasowała naszych wspaniałych pierwszoklasistów na czytelników biblioteki szkolnej. Miłym akcentem było wręczenie dyplomów upamiętniających tę wspaniałą uroczystość i książek ufundowanych przez Rodziców.

Ostatnim punktem miłego spotkania była sesja zdjęciowa, a potem podziękowania, życzenia, zapewnienia o codziennych odwiedzinach....

Życzę WAM KOCHANI PIERWSZOKLASIŚCI żebyście poczuli w swych malutkich serduszkach miłość do książek i oby była z Wami przez wiele,wiele lat!!! 

Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się choćby w najmniejszym stopniu do uświetnienia tego niezwykłego dnia.

  

 "MOJA KSIĄŻKA"

Uczniowie oddziału przedszkolnego w ramach projektu „Przeczytaj, bo warto” wykonali własnoręcznie swoje ulubione książeczki, Wszystkie były piękne: kolorowe i bajkowe. Bardzo trudno było wybrać tę najpiękniejszą. Po długich obradach jury przyznało 1 miejsce ex aequo: Lenie Kraszewskiej, Elenie Haczewskiej, Oliwii Adamyan. 2 miejsce otrzymały  ex aequo: Wiktoria Depta, Gabriela Pankowska, Gabriela Brejnak. 3 miejsce przyznano ex aeguo Milenie Rzemek i Kamilowi Molskiemu. Zwycięzcy otrzymali drobne upominki.

 

 

"KWIATKI W POEZJI"

„Kwiatki, bratki i stokrotki…” takie motto przyświecało spotkaniu uczniów klas drugich w szkolnej bibliotece. Uczniowie prezentowali przepiękne wiersze, które sami stworzyli. Tytuły oddają doskonale przesłanie, które towarzyszyło młodym twórcom. Pojawiły się następujące wiersze: „Bukiecik”, „Kwiatki dla Pani”, „Bławatek”, „Ogród Mamy”, „Piękny świat”, „Kwiatki dla mojej Mamy”, „Kwiatki dla Dorotki”, „Kwiaty w domu”, „Słonecznik”, „Niezapominajka”, „Lubię kwiatki”, „Roża”, „Kocham roże”.

Jury miało nie lada zadanie wyłonić najpiękniejsze utwory… Ostatecznie w kl. IIa I miejsce przyznano Michalinie Gajda za wiersz „Bukiecik”. Drugie miejsca zajęli ex aeguo: Dawid Kostrzewa „Kwiatki dla Pani”, Bronek Purzycki „Bławatek”, Antek Żurawiński „Ogród mamy”. Pozostali uczniowie zajęli III miejsce.

W kl. IIb I miejsce zajął Sebastian Haczewski za wiersz „Słonecznik”. Drugie miejsce zajęli ex aeguo:  Gabrysia Pobudkiewicz „Tulipan” i Bartek Błaszkowski „Róża”. Trzecie miejsce zajęli ex aeguo: Oliwia Dymek „Lubię kwiatki”, Joanna Gąszewska „Kocham róże.” Wyróżnieni młodzi pisarze otrzymali drobne upominki.

Spotkanie odbyło się w ramach realizacji programu "KWIATKI W POEZJI".

 

 

"NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA"

„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” jest uchwalonym przez Radę Ministrów programem wieloletnim na lata 2016-2020  w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce. Ma on na celu wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Cel ten realizowany będzie przez finansowe wsparcie modernizacji, budowy lub przebudowy placówek bibliotecznych w mniejszych miejscowościach oraz bieżące uzupełnianie zbiorów bibliotek publicznych i szkolnych o nowości wydawnicze.
W ramach realizacji programu biblioteka szkolna wzbogaciła się o 895 voluminów.

 

 

 "PRZECZYTAJ, BO WARTO"

Projekt jest realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa we współpracy z polonistami i wychowawcami szkoły podstawowej oraz bibliotekarką Filii nr1 w Rybienku Leśnym.
Uczniowie poszczególnych klas uczestniczą w lekcjach bibliotecznych poświęconych prezentacji nowości wydawniczych - są to w większości książki zakupione w ramach projektu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, ale również ulubione lektury czytane z rodzicami.
W ramach realizacji projektu NPRC uczniowie rekomendują przeczytane książki- zdobywają w ten sposób cenne punkty, które zdecydują o zdobyciu zaszczytnego miana „Czytelnika Roku”.
Młodsi uczniowie wykonują ilustracje do swoich ulubionych książek, starsi z kolei napiszą dlaczego właśnie te wybrane przez nich książki warte są polecenia innym uczniom. Uczniowie oddziału przedszkolnego wykonują  własnoręcznie swoją ulubioną książkę. Najciekawsze prace zostaną nagrodzone.

 

 

ŚWIATOWY DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

25 listopada 2016 roku na długo pozostanie w pamięci uczniów oddziału przedszkolnego za sprawą "PLUSZOWEGO MISIA". Prześliczne niedźwiadki towarzyszyły wszystkim już od samego rana. Panie bibliotekarki A. Szczepańska i pani N. Kłobukowska spotkały się z uczniami w szkolnej bibliotece. Wspólne wiersze, zagadki i jedzenie słodkości wypełniły  ten miły „misiowy” dzień.

 

 

ROK SIENKIEWICZOWSKI

Uczniowie klas IIIab wzięli udział w lekcji bibliotecznej przeprowadzonej w ramach współpracy z Filią Nr1 w Rybienku Leśnym. „Nieznane fakty z życia H. Sienkiewicza” (to temat lekcji) przybliżyły młodzieży tę niezwykłą postać i spowodowały zwiększenie zainteresowania epoką, w której żył i tworzył Henryk Sienkiewicz.

To już kolejne spotkanie w ramach trwającego Roku Sienkiewiczowskiego.

 

 

ROK SZKOLNY 2015/2016

 

REALIZACJA PROGRAMU „KSIĄŻKI NASZYCH MARZEŃ” w Szkole Podstawowej Nr 3 w Rybienku Leśnym

Szkoły, które przystąpiły do realizacji rządowego programu „Książki naszych marzeń” zobowiązane zostały do spełnienia pięciu wymogów. W oparciu  o nie powstała poniższa koncepcja realizacji programu.

1. Podjęcie przez szkołę współpracy z bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi  obejmujące:

a) konsultowanie planowanych zakupów książek:

- przeprowadzenie wyborów książek w kl. IV-VI,

- spotkania z uczniami w bibliotece szkolnej, rozmowa na temat programu MEN „Książki naszych marzeń”.

b) wymianę informacji o imprezach promujących czytelnictwo:

- zapoznanie z harmonogramem imprez czytelniczych organizowanych przez MBP i Bibliotekę Pedagogiczną,

- wymianę informacji o imprezach czytelniczych organizowanych w szkole i poza nią,

- wizyty uczniów z wychowawcami i bibliotekarzem w MBP.

2. Zorganizowanie co najmniej dwóch wydarzeń promujących czytelnictwo

Dzień Głośnego Czytania, Poranki z Ciekawą Książką, Pasowanie uczniów klas I na czytelnika, Międzyklasowy konkurs recytatorski „Barwy jesieni” oraz „Brzechwa dzieciom”; „Cztery pory roku” – zagadki dla kl. 0, Kamishibai – japońska sztuka głośnego czytania i opowiadania, „Biesiada czytelnicza” – kl. IIIa, „Cała Polska czyta dzieciom”. 

3. Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas co najmniej jednego spotkania z rodzicami:

- list otwarty dla rodziców „Wpływ czytelnictwa na rozwój osobowości dzieciimłodzieży” przedstawiony podczas zebrania z wychowawcą i zamieszczony na stronie internetowej szkoły,

- spotkania z rodzicami na temat znaczenia głośnego czytania,

- „Poczytam Ci Mamo, poczytam Ci Tato” – recytowanie wierszy podczas spotkania z rodzicami („Serduszka nasze biją z radości” kl. 0; „Dla Ciebie Mamo” kl. Va, kl. IIa).

4. Zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru szkolnego:

Dla całej szkoły bal karnawałowy: ”Przebieram się za bohatera ulubionej książki”

Kl.0  Mój przyjaciel miś – bohater książek dla najmłodszych

Kl. I  Kochamy zwierzęta – bohaterowie książek H. Webb

Kl. II  Ulubieni bohaterowie naszych książek

Kl. III  Tworzymy własną bajkę – kamishibai

Kl. IV  Literatura bez tajemnic 

KL.V  Potyczki biblioteczne

Kl. VI  Młodzi Twórcy Kultury

5. Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich.

Pracę biblioteki szkolnej dostosowano optymalnie do planu zajęć szkolnych, rezygnując z godzin administracyjnych bibliotekarza. Uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich.

 

 

WPŁYW CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ OSOBOWOŚCI DZIECI I MŁODZIEŻY

Czytelnictwo jako element cywilizacji, nauki i kultury jest najpotężniejszym instrumentem rozwoju  człowieka, który w ten sposób realizuje swoje potrzeby informacyjne, edukacyjne, etyczne, estetyczne. 

Edukacja czytelnicza jako proces nauczania człowieka, rozpoczyna się z chwilą, gdy matka lub ojciec czyta dziecku baśń czy bajkę. Zalety głośnego czytania dzieciom od pierwszych tygodni życia są liczne i niepowtarzalne: od stymulowania rozwoju mózgu, uczenia myślenia i rozbudzania zainteresowań, poprzez skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa, aż do kształtowania nawyku  czytania na całe życie.

Wiek przedszkolny – to okres radości i słuchania bajek, baśni i legend.

Pierwszy kontakt malucha z książeczką sprowadza się do oglądania ilustracji, rozpoznawania przedmiotów. Dziecko zaczyna śledzić układ plam barwnych na kartkach, odkrywa, wyłaniające się z nich znane kształty. Staje się to początkiem do dalszych poszukiwań. Ilustracje tłumaczą dziecku słowa na zrozumiały  język barw, kształtów. Budzą jego zachwyt i zainteresowanie. Młodsi czytelnicy z uwagą oglądają ilustrację, potrafią uchwycić jej istotny sens. Umiejętność odczytywania obrazka ogranicza się początkowo do wyliczania przedstawionych przedmiotów, czynności, cech. Później dziecko jest już zdolne uchwycić zachodzące między nimi związki – czyli określić całą sytuację ukazaną na ilustracji. Stopniowo świat wyobrażeń dziecka ulega rozszerzeniu. Przechodzi od pojęć prostych do bardziej złożonych.      

Możliwość rozumienia treści czytanych pojawia się około 3 roku życia. Należy pamiętać o tym, że pierwsze kontakty książki z najmłodszym czytelnikiem to forma zabawy. Pod wpływem otoczenia i poszerzania zasobu słownictwa lektura zaczyna wprowadzać dziecko w świat fantazji. W kontakcie dziecka z książką rośnie stopniowo rola tekstu coraz ważniejsza staje się treść utworu i postaci bohaterów, ich losy, zawiązujące się konflikty, przygoda, jej szczęśliwe zakończenie.

Bajki, baśnie przenoszą maluchy w świat emocji, zaczynają kształtować ich osobowość. Baśń działa na uczucia dziecka, ćwiczy spostrzegawczość, pamięć i myślenie, kształtuje uczucia społeczne, ukazuje świat wewnętrznych przeżyć. Baśń fascynuje swą odmiennością, rozwija wyobraźnię malucha. Jest to jeszcze etap „czytania pośredniego” tzn. czytania przez dorosłych. Dziecko słucha i ogląda ilustracje, które stanowią uzupełnienie tekstu pisanego, konkretyzują, porządkują zasłyszane treści. Literatura dla dzieci starszych w wieku przedszkolnym zaczyna przedstawiać także bardziej skomplikowane stosunki między ludźmi, pokazuje przykłady postępowania bohaterów, ich postawy w różnych sytuacjach. Te przykłady mogą być momentem inspirującym całą różnorodność wychowawczego oddziaływania.

Dla  tych  dzieci,  które  w  domu  nie  zaznały  przyjemności  słuchania  bajek  na  kolanach rodziców, przedszkole stwarza szansę instytucjonalnej inicjacji czytelniczej. W warunkach gorszych, bo w grupie – zamiast indywidualnie, często bez możliwości obejrzenia obrazków w książce i bez silnych kontaktów uczuciowych,  które  dominują  przy  lekturze domowej.

W jakiej sytuacji znajduje się dziecko, które pierwszy kontakt z książką ma dopiero w szkole?

Przekroczenie progu szkolnego niesie tyle zmian w życiu sześciolatka, że dodatkowe obciążenia powodują raczej frustracje, a nie entuzjazm. Pierwszak kojarzy książkę z podręcznikiem, a ten – z przymusem, uczy się czytać tekstów elementarzowych.

Zanim dziecko nauczy się czytać, zanim litery zaczną do niego przemawiać, mija wiele miesięcy. Teksty dostosowane do techniki czytania uczniów nie mogą wciągać w wir akcji, zaangażować emocjonalnie.

Jeśli podręczniki – to jedyne książki, z jakimi dziecko ma do czynienia, to szybko dojdzie do wniosku, że czytanie w najmniejszym stopniu nie jest czynnością fascynującą, dającą przyjemność. Dziecko to prawdopodobnie nie ma wzorców zachowań wyniesionych z domu, mało prawdopodobne jest bowiem, żeby rodzice sami czytając, pozbawili tej przyjemności dziecko. To okres pierwszego kryzysu czytelniczego: dziecko jest za małe, żeby czytać, za duże – żeby mu czytać.

Wielu rodziców jest przekonanych, iż z chwilą pójścia do szkoły należy zaprzestać głośnego czytania w domu, gdyż w przeciwnym razie dziecko nie nauczy się czytać. Tymczasem domowa lektura jest niezbędnym wsparciem, motywacją do lektury.

Z punktu widzenia psychologów i pedagogów czytanie jes jedną z najzdrowszych form zabawy, i to z wielu przyczyn. Zachęca się dzieci do samowystarczalności i pomysłowości w uprzyjemnianiu sobie czasu wolnego. Gdy czytanie sprawia dziecku przyjemność, wówczas nie tylko kształtuje zdrowe postawy czytelnicze, ale i pomaga w nabywaniu biegłości w czytaniu, tak ważnej w uczeniu się wszystkich przedmiotów.

W wieku 10-11 lat następuje kulminacja złotego okresu czytelnictwa dziecięcego i zapowiedź następnego kryzysu. Wynika on z rozbieżności między rozbudzonymi zainteresowaniami a tymi treściami, których może dostarczyć literatura.  Książki dziecięce są już przeczytane i odsunięte, powieści są jeszcze za długie i trudne ze względu na wielość wątków.

W średnim wieku szkolnym (kl. IV-VI i I gimnazjum) dziecko wkracza w okres niezależności intelektualnej. Pojawiają się różnice w zainteresowaniach chłopców i dziewcząt. Chłopcy chętnie sięgają po książki awanturnicze, przygodowe, wojenne. Dziewczęta zaczyna interesować świat przeżyć wewnętrznych. Preferują literaturę nawiązującą do tematyki miłości, przyjaźni, romantycznych przeżyć .Obie grupy zdecydowanie chętniej zaczynają sięgać po literaturę popularno-naukową. Wynika to z zapotrzebowania na gromadzenie i poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie. Naukowo stwierdzono, że jest to najlepszy wiek pod względem aktywności czytelniczej. Biblioteka może tutaj pomóc przede wszystkim w wyborach czytelniczych jak również w zasygnalizowaniu czytelnikowi różnic pomiędzy sposobem czytania i odbiorem literatury pięknej i popularnonaukowej. Uczeń zdobywający wiedzę poprzez lekturę musi nabyć umiejętności selekcji czytanych książek decydując jakie rodzaje tytułów są mu potrzebne.

Rozwój kultury czytelniczej młodzieży przebiega prawidłowo, jeśli młody czytelnik przejdzie przez wszystkie stadia zainteresowań, właściwych danej fazie dorastania (z ewentualnym przyspieszeniem), jeśli pozna różne rodzaje i gatunki literackie, arcydzieła literatury dawnej, wybitniejsze zjawiska literatury współczesnej oraz literatury niebeletrystycznej.

Książka wpływa na psychikę, pomaga w kształceniu umysłu, pobudza sferę emocjonalną, odpowiednio dobrana pozostawia ślad na całe życie, stanowiąc pomoc w pracy wychowawczej rodziców i nauczycieli. Może też stać się dla czytelnika narzędziem samowychowania przez utożsamianie się z ulubionymi bohaterami, konfrontowania z nimi własnych postaw, zaangażowanie emocjonalne w walce dobra ze złem. Książka jest nośnikiem informacji, który zmusza do uruchomienia własnej wyobraźni, sprzyja refleksji, czyli kształtowaniu osobistej wizji świata i systemu wartości. Stanowi także źródło komunikacji ze światem, wzbogaca relacje między dzieckiem a dorosłym, między rówieśnikami. Warto więc zabiegać, aby książka zajmowała należne jej miejsce w każdym okresie życia człowieka.

Głośne czytanie dzieciom - to klucz do mądrości

Akcja głośnego czytania dzieciom realizowana jest w ramach kampanii społecznej "Cała Polska Czyta Dzieciom".

Głośne czytanie wszechstronnie działa na dziecko: stymuluje rozwój mózgu, uczy myślenia, rozwija słownictwo, pamięć i wyobraźnię, zbliża, uczy wartości, buduje samouznanie.
- Doskonali umiejętności językowe, wzbogaca słownictwo, ułatwia dziecku samodzielne czytanie i kładzie podwaliny pod przyszłe sukcesy w pisaniu i mówieniu.
- Dziecko, któremu się czyta, uczy się słuchać, rozwijają się jego zdolności koncentracji, chęć poznawania świata, zainteresowania. Wtedy mniej interesują je głupie, pełne przemocy filmy. Ma lepiej wyrobiony smak, potrzebę myślenia i ekspresji słowem - nie pięścią.
- Czytanie to rozwój języka, a język jest podstawowym narzędziem myślenia. Jeśli chcemy wychować ludzi myślących, trzeba znaleźć czas na wspólną lekturę.
- Czas na czytanie powinien być zaplanowany a nie przypadkowy.
- Dziecko, któremu się czyta, czyli poświęca mu się czas, będzie mądrzejsze, poczuje się ważne, kompetentne i nabierze wiary w siebie. A samouznanie jest podstawą sukcesu w życiu. Wszystko, co robimy, jakie podejmujemy decyzje, zależy od tego, co o sobie myślimy - czy pozwalamy sobie na sięganie wysoko, czy tez uważamy, ze nic nam się nie uda i nic się nam od życia nie należy. Skoro samouznanie jest tak ważne powinniśmy dbać, by czytanie odbywało się zawsze w przyjaznej atmosferze.

Czytanie rozwija język, wzbogaca słownictwo, uczy umiejętności mówienia i słuchania, doskonali pamięć, uczy myślenia, jest drogą do wiedzy i wykształcenia, buduje więź i zaufania, stwarza możliwość pytań i rozmowy. 
Dzieci uwielbiają, gdy im się głośno czyta, czują się wtedy ważne, kochane i coraz mądrzejsze.

 

 

 "CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM" 

W ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” czytaliśmy, czytaliśmy, czytaliśmy… Uczniowie klas 0, II b czytali bajki, baśnie i opowiadania napisane przez uczniów klasy III a. Uczniowie tej klasy zainspirowani wspaniałym papierowym teatrem japońskim  kamishibai sami stworzyli przepięknie ilustrowane „małe sztuki”. Pojawiły się „Przygody kota Łatka”, „Historia pizz”, „Piracka przygoda”.

W ramach realizacji projektu edukacyjnego „Kochamy zwierzęta” uczniowie klas pierwszych czytali ze swoimi wychowawczyniami oraz paniami bibliotekarkami przepiękne opowiadania o zwierzętach. W taki oto sposób poznaliśmy przygody Bunia, który trafia w dobre ręce, Groszka - małego cudotwórcy, Rafika, który został sam, radosnej śnieżnej pantery i wielu, wielu innych zwierząt.

Uczniowie kl. IIa przedstawiali przygody swoich ulubionych książkowych bohaterów, a potem wspólnie z panią bibliotekarką czytali i przeżywali raz jeszcze ich wspaniałe przygody.

Czytanie dzieciom to klucz do mądrości i dlatego warto włączać się w ogólnopolską akcję „Cała Polska czyta dzieciom” gdyż dzieci uczą się głównie przez przykład, naśladując dorosłych. Świadomie uczymy dzieci wartości moralnych czytając im mądre książki, rozmawiając o wartościach i samemu je praktykując. Wartości, tak jak języka, należy uczyć się od najmłodszych lat.

 

 

 OBCHODY ROKU SIENKIEWICZOWSKIEGO

Śladami Henryka Sienkiewicza" to cykl lekcji bibliotecznych przeprowadzonych w ramach współpracy z bibliotekarką Filii nr 1 w Rybienku Leśnym. Z okazji obchodów Roku Sienkiewiczowskiego uczniowie klas Iab, IIab, IIIabc zapoznali się z życiem i twórczością wielkiego pisarza. Bardzo czynnie włączali się w tok lekcji i odpowiadali na szczegółowe pytania, poznawali ciekawostki z życia H. Sienkiewicza i wykorzystywali zdobyte do tej pory wiadomości. Dotyczyły one nie tylko literatury, ale również historii, geografii…

 

 

 TURNIEJ WIEDZY O LITERATURZE

Uczniowie klas IV ab wzięli udział w turnieju wiedzy o literaturze. Składał się on z kilku rund, które  były bardzo ciekawe i nie sprawiały większych kłopotów uczestnikom. Pierwsza dotyczyła odpowiedzi: jaka to za książka, jaki bohater? Na podstawie krótkiej informacji o treści książki trzeba było  udzielić prawidłowej odpowiedzi. Należało również wymienić 5 tytułów książek, które zostały sfilmowane. Kolejne zadanie dotyczyło podania jak największej książek o tematyce historycznej. Wszystkie drużyny wypadły znakomicie!!! Gratulujemy!!!

 

 

KONKURS BIBLIOTECZNY "SPRAWDŹ CZY WIESZ"

Uczniowie klas gimnazjalnych- Iab, IIab wzięli udział w konkursie „Sprawdź czy wiesz”. Należało wyjaśnić znaczenie zwrotów frazeologicznych, dopasować przysłowia parami, aby ich znaczenie było podobne… Nie zabrakło pytań dotyczących „wiedzy bibliotecznej”. Należało odpowiedzieć: jaka jest różnica między czasopismem a gazetą, co nie wchodzi w skład szaty graficznej książki, od jakich greckich słów pochodzi nazwa biblioteka? Wszyscy uczniowie wykazali się wspaniałą znajomością tematu i odpowiedzieli bezbłędnie na większość pytań. GRATULUJEMY!!!!!!!!

 

 

"CZTERY PORY ROKU" - ZAGADKI DLA NAJMŁODSZYCH

23 marca 2016roku uczniowie aktywu bibliotecznego z kl. VIb przygotowali niespodziankę dla najmłodszych uczniów naszej szkoły. Udaliśmy się do oddziału przedszkolnego i zaprezentowaliśmy uczniom przygotowane zagadki dotyczące pór roku. Dzieci bardzo chętnie odpowiadały na pytania i przyznawały punkty tym, którzy dobrze odpowiedzieli. Zwycięzcą został Janek Grycz – odpowiadał bezbłędnie na większość zagadek. To nasza kolejna wizyta w tej sympatycznej grupie dzieci i zapewne nie ostatnia. Przygotujemy następne zagadki, może tym razem dotyczące wakacji…

 

 

LITERACKIE POTYCZKI BIBLIOTECZNE W KL. IIIa

18 marca 2016 roku bibliotekę szkolną odwiedzili uczniowie klasy IIIa. To była nietypowa lekcja biblioteczna, ale bardzo się wszystkim podobała, Turniej czytelniczy stanowił nie lada zadanie i wyzwanie. Składał się z kilku konkurencji, a największą trudność sprawiła uczniom „Literacka dziesiątka” – należało przyporządkować autora do tytułu utworu. Kalambury rysunkowe były znacznie łatwiejszą konkurencją i bardzo sprawnie odgadywano tytuły lektur – nawet te najtrudniejsze...

 

 

 

WSPÓŁPRACA Z BIBLIOTEKARZEM FILII NR1 

W ramach współpracy z bibliotekarzem Filii Nr 1 w Wyszkowie 16.03.16r. w szkolnej bibliotece zagościł JAPOŃSKI TEATRKSIĄŻKI KAMISHIBAJ. Przez chwilę poczuliśmy się jak w prawdziwym teatrze. Uczniowie oddziału przedszkolnego z wielkim zainteresowaniem uczestniczyli w tym niezwykłym, a jakże prostym przedstawieniu. Kamishibai bowiem to inaczej „papierowy teatr”, nazywany również „teatrem obrazkowym” albo „teatrem narracji”. Większość kamishibai to bajki, baśnie lub opowiadania składające się z 10–16 pięknie ilustrowanych kart z tekstem na odwrocie. Ich prezentowaniu towarzyszy wyjątkowy nastrój, powstający za sprawą przenośnego teatru, przy pomocy którego ilustrowane opowiadania są przedstawiane w formie papierowych „slajdów”. Technika i walory takiego przedstawienia pomagają osiągnąć specyficzny i magiczny nastrój, a ta forma opowiadania to prawdziwie teatralne doświadczenie. Gdy narrator odczytuje tekst i kolejno odkłada karty, przed widownią pojawiają się następne ilustracje utrzymujące zainteresowanie w aurze niezwykłości i magii. Już umówiliśmy się na kolejne spotkanie, a wcześniej przygotujemy sami kolorowe karty opowiadające o jednym dniu z życia oddziału przedszkolnego. To będzie nasz szkolny kamishibaj…

  

 

TURNIEJ CZYTELNICZY "LITERACKIE POTYCZKI BIBLIOTECZNE"

W ramach współpracy z wychowawcami nauczyciel-bibliotekarz przeprowadził turniej czytelniczy w klasie VIb. Brały w nim udział dwie drużyny, a całość składała się z kilku konkurencji. Rozgrywki rozpoczęło utworzenie hasła reklamującego bibliotekę szkolną. Oceniano sposób prezentacji reklamy, słownictwo, atrakcyjność. „Literacka dwudziestka” to kolejna konkurencja, w której należało przyporządkować tytuł książki do autora. Ta konkurencja sprawiła wszystkim najwięcej trudności. A potem poszło już o wiele łatwiej, gdyż „Kalambury rysunkowe” są ulubioną konkurencją wszystkich uczniów. Była to bardzo udana lekcja biblioteczna i już umówiliśmy się na następną... 

„Literackie potyczki” przeprowadzono również w klasach VIa i Va. 

 

 

            PASOWANIE NA CZYTELNIKA 2015/2016 

23.02.16 roku serce naszej szkoły zabiło mocniej, niż zwykle, bowiem w tym dniu skarbnica wiedzy – biblioteka szkolna wzbogaciła się o nowych czytelników.  We wspaniałej, bajkowej atmosferze, pełnej radości i zaciekawienia uczniowie klas Ia i Ib zostali uroczyście pasowani na czytelników biblioteki szkolnej. Członkowie aktywu bibliotecznego z kl. VIa wprowadzili pierwszoklasistów w zaczarowany, pełen ciepła, przyjaźni i miłości BAJKOWY ŚWIAT. Wesoły pociąg, wiozący przeuroczych uczniów oddziału przedszkolnego zatrzymywał się na kilku stacjach, gdzie czekały na naszych „pierwszaków” arcytrudne zagadki. Świetnie sobie poradzili z odgadnięciem tytułów baśni, a już czekało na nich kolejne zadanie. Należało ułożyć hasło z rozsypanki wyrazowej. Tutaj także byli „błyskawiczni” i w chwilę później czekali na kolejne wyzwania. A tych nie brakowało... Dowiedzieli się jak powstaje książka, czym różni się księgarnia od biblioteki, jaka jest różnica między domową biblioteczką a biblioteką szkolną. Kolejnym miłym akcentem było spotkanie z królową biblioteki – KSIĄŻKĄ, która przedstawiła dzieciom swoje prośby i życzenia. I w ten oto sposób dotarliśmy do najważniejszego momentu uroczystości – pasowania na czytelnika. Pierwszoklasiści z wielkim przejęciem powtarzali słowa ślubowania. Uroczyście przyrzekali, że „będą szanować książki i nie dadzą zrobić im krzywdy”, a „obowiązki czytelnika będą traktować Z WIELKĄ POWAGĄ”!!! Po takim zapewnieniu Pani Wicedyrektor Iwona Osowiecka pasowała naszych przeuroczych pierwszoklasistów na czytelników biblioteki szkolnej. Miłym akcentem było wręczenie dyplomów upamiętniających tę wspaniałą uroczystość. Ostatnim punktem miłego spotkania była sesja zdjęciowa, a potem podziękowania, życzenia, zapewnienia o codziennych odwiedzinach....