Szkoły, które przystąpiły do realizacji rządowego programu „Książki naszych marzeń” zobowiązane zostały do spełnienia pięciu wymogów. W oparciu o nie powstała poniższa koncepcja realizacji programu.
1. Podjęcie przez szkołę współpracy z bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi obejmujące:
a) konsultowanie planowanych zakupów książek:
- przeprowadzenie wyborów książek w kl. IV-VI,
- spotkania z uczniami w bibliotece szkolnej, rozmowa na temat programu MEN „Książki naszych marzeń”
b) wymianę informacji o imprezach promujących czytelnictwo:
- zapoznanie z harmonogramem imprez czytelniczych organizowanych przez MBP i Bibliotekę Pedagogiczną,
- wymianę informacji o imprezach czytelniczych organizowanych w szkole i poza nią,
- wizyty uczniów z wychowawcami i bibliotekarzem w MBP.
2. Zorganizowanie co najmniej dwóch wydarzeń promujących czytelnictwo:
Dzień Głośnego Czytania, Poranki z Ciekawą Książką, Pasowanie uczniów klas I na czytelnika, Międzyklasowy konkurs recytatorski „Barwy jesieni” oraz „Brzechwa dzieciom”, „Cztery pory roku” – zagadki dla kl. 0, Kamishibai – japońska sztuka głośnego czytania i opowiadania, „Biesiada czytelnicza” – kl. IIIa, „Cała Polska czyta dzieciom”.
3. Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas co najmniej jednego spotkania z rodzicami:
- list otwarty dla rodziców „Wpływ czytelnictwa na rozwój osobowości dzieci i młodzieży” przedstawiony podczas zebrania z wychowawcą i zamieszczony na stronie internetowej szkoły,
- spotkania z rodzicami na temat znaczenia głośnego czytania,
- „Poczytam Ci Mamo, poczytam Ci Tato” – recytowanie wierszy podczas spotkania z rodzicami, („Serduszka nasze biją z radości” kl. 0; „Dla Ciebie Mamo” kl.V a, kl. II a).
4. Zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru szkolnego:
Dla całej szkoły bal karnawałowy: ”Przebieram się za bohatera ulubionej książki”.
Kl. 0 – Mój przyjaciel miś – bohater książek dla najmłodszych
Kl. I – Kochamy zwierzęta – bohaterowie książek H. Webb
Kl. II – Ulubieni bohaterowie naszych książek
Kl. III – Tworzymy własną bajkę – kamishibai
Kl. IV – Literatura bez tajemnic
KL.V – Potyczki biblioteczne
Kl. VI – Młodzi Twórcy Kultury
5. Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich.
Pracę biblioteki szkolnej dostosowano optymalnie do planu zajęć szkolnych, rezygnując z godzin administracyjnych bibliotekarza. Uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich.